tisdag 10 april 2012

Användarna flyr Instagram – så kommer Facebook att förstöra tjänsten



Inte alla är nöjda med att Facebook köper Instagram. Nästan överallt kan man läsa negativa och oroliga kommentarer från användare av tjänsten. En del användare skriver på Twitter om sina planer på att radera sitt konto och redan nu verkar det som att hundratals användare redan har gjort så. Om man inte vill radera sitt konto (än) så kan det alla fall vara en bra start att ladda hem alla sina foton till datorn redan nu-innan Facebook lägger sina händer på dem.
Men varför är det egentligen så negativt att Facebook köper Instagram? Är det inte bara trevligt, intressant och spännande? Nja… Faktiskt inte. Eller det beror på hur man ser det. Låt mig förklara för dig varför köpet är negativt för oss dagliga användare, om du nu redan inte har förstått det…

Facebook äger dig… och dina foton

För oss som har varit medlemmar på Facebook sedan start är det ingen nyhet att Facebook, enligt deras regler, äger alla våra foton och allt som vi delar med oss av på sajten. Mina foton är deras foton. I samma stund som du laddar upp ett foto på Facebook så är du inte längre den enda ägaren av ditt foto.
Vad kommer att hända nu när Facebook får lägga klorna i Instagram. Vad kommer att hända med tjänsten? Men kanske det viktigaste, vad kommer att hända med dina bilder? Kommer Facebook att införa samma regler som på Facebook-”vi äger era foton som ni laddar upp hos oss”? Kanske, kanske inte… Men egentligen, varför inte? Facebook vill konkurrera med Google i så mycket som möjligt, och att nu ha äganderätten av en applikation med miljontals användare och deras foton, borde ses som en varning.
Vilken policy kommer att införas på Instagram? Kommer det att införas nya ”Facebook-regler” som kommer att göra det sämre för oss användare? Vad tror du själv? Facebook har inte köpt Instagram för att ha kul med applikationen. Facebook vill också tjäna pengar… Nu säger jag inte att vi kommer att få se reklam i applikationen men det skulle heller inte förvåna mig.

Integritet

Ur integritetssynpunkt så behöver man inte tänka särskilt länge innan man förstår att det kan bli till det sämre. Ja, det kan bli till det bättre, men det lär knappast hända. Vi alla vet hur Facebook har hanterat sina användares integritet ur en privat synvinkel. Sekretessinställningarna hos Facebook har inte alltid varit den bästa. Jag säger ingenting, men jag är den personen som helst inte lägger min data hos varken Facebook eller Google. Det känns varken okej eller särskilt smart att låta dessa 2 giganter ta del av hela mitt liv och i vissa fall också äga den. Jag gillar det inte, men jag kan förstå att annonsörer älskar det.

Ett Instagram endast för medlemmar av Facebook

Tänk dig ett scenario där Facebook tvingar varenda medlem på Instagram att vara medlem på Facebook för att kunna använda tjänsten. Tänk dig att vara tvungen att logga in med ditt Facebook-konto i framtiden. Varken Instagram eller Facebook har visat några som helst tecken på att detta kommer att ske, men vi kan väl påstå att chansen för att det blir verklighet är relativt hög. Vad som inte händer på Facebook, händer inte alls. Varför ha 2 olika konton när du kan koppla ditt Instagram-konto till ditt Facebook-konto?
Om detta skulle bli verklighet, hur ska människor som vägrar FB kunna använda Instagram i framtiden? Tja, det kommer dem då inte att kunna göra.

Buggar, timeline och annat smått och gott

Vi har en grupp på Facebook. Det är trevligt. Men vad som inte är lika trevligt är hur otroligt mycket buggar vi möts av varje dag. Det händer väldigt ofta att vi postar något i vår grupp som sedan inte syns för våra medlemmar. Otroligt irriterande, störande och inte särskilt seriöst. Man kan tycka att ett så stort företag som Facebook borde kunna leverera bättre.
Det enda jag har att säga här är-Snälla Facebook, lämna buggarna utanför Instagram! 
Ett skräckscenario för många, även om jag inte tror det skulle ske, är att Facebook börjar lägga sig i Instagram alldeles för mycket. Dela det här på FacebookTimeline för Instagram är härblablabla!
Som du märker så finns det mycket att oroa sig för. Att Fejjan köper Instagram behöver inte bara vara häftigt, spännande och coolt, det kan också vara en mardröm. Köpet av Instagram är inte deras första. Och säkert inte deras sista. Men en sak är klar, vi vet nog alla vid det här laget hur det blir när Facebook lägger sig i för mycket i tjänster som tidigare har varit fantastiska. Det blir skit. Och jag håller inte andan…
Det är inte längre lika hippt, spännande och kul att använda Instagram. Det börjar bli alldeles för mainstream. Detta sett ur min synvinkel. Android var bara början
Så det är bara att ge upp, ladda hem sina bilder och radera sitt konto? Nja… Inte riktigt, jag kommer att fortsätta använda Instagram privat och så även Mrapple. Men, den dagen Instagram blir Facebook, och inte längre Instagram, den dagen ryker kontot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar